....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Monday, May 20, 2019

Sebuah apresiasi buat yang selalu di sisi

Pesan dia, "Kalau akak dapat tahu salah seorang daripada korang, yang akak sayang ni, jadi badut media sosial, siaplah! Kalau rasa nak telinga tu berasap dengar akak bebel, buatlah!"

Tak sangka, penyertaan aku dalam pasukan Debat Kolej Ungku Omar bagi Debat Naib Canselor menemukan aku dengan keluarga pertama aku di UKM. Lebih tidak aku sangka bila dapat bertemu dengan seseorang ini, yang namanya akan ku biarkan rahsia. Gelarannya, SN.

Pasukan debat Kolej Ungku Omar 2018 

Memang benar aturan Allah itu yang terindah. SN banyak buka mata aku, ajar aku yang hidup ini lebih daripada apa yang kita nampak. 

Pasukan debat kami anggap SN sebagai kakak kami dah, bila SN jadi 'trainer' debat. Macam mana boleh jadi kakak? Iyalah, mana ada trainer yang sanggup stay up dengan anak didik buat usul debat. Tapi SN lah yang cuba bahagi dua otak dan dua badan untuk ada kalau boleh di setiap perlawanan debat kedua-dua pasukan kami yang berbeza tempat. SN juga pengubat luka-luka kesedihan dan kepedihan yang kami alami.

SN berjaya yakinkan aku untuk berdebat. Hebatnya SN ni sebab SN seorang pemerhati yang cekap dan teliti. Setiap gerak-geri dan patah perkataan yang terkeluar pasti akan SN nilai. Penilaiannya pula, tak pernah lagi tersalah nilai. SN berjaya senarikan kelebihan dan kekurangan kami, sehinggakan susunan pasukan kami saling melengkapi, antara satu sama lain, yang seterusnya menjadikan kami lasukan yang 'solid'.

SN menjadi salah seorang yang membentuk peribadi ini.

SN juga bukan sahaja ada dengan kami sehingga habis debat, tetapi sampai hari ini, SN pasti akan cuba ada untuk kami. Kadang SN lah tempat menangis dan mengadu. SN jugalah tempat kami menuntut ilmu, 'survival kit' untuk hadap masalah dunia di kolej. Lebih daripada itu, SN sentiasa harapkan apa yang diajarnya dapat mematangkan kami dan digunakan sehingga mati. Yang pasti, SN seorang pendengar yang baik. 

Secara peribadi, nak cakap betapa sayangnya aku dekat SN ni, sampaikan aku tak akan dengar nasihat yang orang lain bagi, kecuali nasihat itu diberi oleh SN. Padahal nasihatnya sama sahaja! Kesantunan dan kesopanannya pasti akan membuatkan yang melihatnya jatuh cinta.

Luluh hati kalau mendengar SN berbicara ;) 


Larilah jauh mana, akan aku teringatkan peribadi SN. Bak kata orang, "Peribadi melambangkan diri". Biarlah cantik muka kita sama seperti indahnya peribadi. SN ajar banyakkkkkkkk sangat benda sampaikan kadang tu rasa nak menangis. "Kenapalah ada orang yang hebat sangat macam ni?" 

Bagi aku, susah nak jumpa orang macam SN. Seorang yang fokus, teliti, menilai dan membanding. Benda-benda macam ini terlalu halus untuk ada pada diri seseorang itu kalau kita tidak dan malas berfikir. Tujuan, perancangan dan matlamat yang SN tetapkan juga jauh, tetapi teliti. 

Hebatnya juga rasa yang aku rasa sekarang ini, sampaikan tidak terluah dek kata-kata. Tak dapat aku bayangkan, masanya akan tiba bila mana SN akan pergi, jauh dari hidup kami.

SN pernah cakap, "Akak tak pergi mana pun. Apa yang akak bagi pada korang akan cukup buat untuk akak ada bersama korang."

Perawat kekoyakan yang ada.

SN, terima kasih atas aliran ilmu berharga yang kadang diri ini tak nampak dan tak terkutip. Terima kasih kerana sentiasa ada dalam merawat kedukaan diri, walaupun awak sibuk. Terima kasih juga kerana ikhlas disepanjang keberadaan awak disisi kami semua. Percayalah, kekuatan awak menjadi kekuatan saya. Semoga suatu hari nanti awak berjaya mencapai matlamat dan impian yang awak selalu impikan. 

Sukarnya untuk saya gambarkan betapa indahnya awak, betapa sayangnya saya pada awak, walaupun dengan kata-kata. Biarlah rasa ini tersimpan di hati ini, mungkin ianya terlalu berharga untuk diluahkan. Tapi yang pasti, jasa dan kata-kata awak tak akan saya lupa. Memori kita, berbual sehingga sahur, bercerita itu ini, riak muka awak disetiap perbualan, akan menjadi kenangan terindah. Harapnya ukhuwah ini berkekalan.

Terima kasih :') 






Nota buat SN: Kalau awak baca ni, jangan ajuk sepatah pun ayat daripada penulisan ini. Saya malu >,< Tapi awak kena bagitahu saya kalau awak dah baca. 


No comments:

Post a Comment