....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Wednesday, June 6, 2012

Together in.

Assalamualaikum
So readers, hari ni straight to the point Farhan nak cerita apa yang Farhan fikir all the day hari ni.
Banyak persoalan yang bermain di fikiran Farhan.

1) Manusia suka perbesarkan masalah yang tak sepatutnya.
 Okay just look. Msalah tak sepatutnya diperbesarkan tau tak? I mean, a big matter doesn't exist if the small matter can be solved easily.
Bak kata kak Nisa, LET BY GONE BE BY GONE.
Okay, kan easy if people can tolerate well?
As human, we should concious of what we have done to others.
Let say kalau kau dah salah, and then kau mintak maaf, that person maafkan kau.
So, kau janganlah ulangi lagi benda tu, kan?
Hurm.
And then, benda yang kecik, yang boleh diselesaikan masa tu jugak, tak payah lah diperbesarkan. Sometimes it will messed yourself jugak.
 Kan? Think about it keyh.
And then, it depends on the situation jugak. Kalau that small matter yang happens tu, disebabkan korang main-main je, atau pada erti kata lain, korang dok melawak.. Tak payah lah terasa sangat keyh ?

2) Mak cik ohhhh Mak cik!
 Hurm, most of readers yang baca ni mesti pernah alami benda ni kan :
 Korang tengah makan kat kedai makan kat mana-mana jelah, and then suddenly ada sorang mak cik ni datang dengan senyum nye (buat senyum act. ) and then tanya, nak beli kerepek tak? Ada kerepek ubi, kerepek... and bla, bla, bla. Ada tak? Pada pendapat korang, apa yang korang akan respons, if masa tu korang sorang je. Selalunya maybe parents korang yang answer kan? Hurm.. Apa jawapan korang? If I'm being the MAK CIK, susah nak face people bila dia jawab : err, xpelah makcik ye... Hurm, ade some people tu akan geleng camtu je, pastu ada yang buat isyarat tangan... Tapi usually mak cik tu just tersenyu and then berlalu pergi. Tapi mesti hati dia adelah kot siket terluka. Hurm, teringin jugak nak temu-ramah makcik tu, apa yang dia rasa facing people yang macam2 jenis jawapannya. Hurm, bagi Farhan, Farhan akan jawab, takpelah makcik, terima kasih je erk..
 So, conclusion nye kat sini, mak cik yang jual kerepek dari meja ke meja-kedai ke kedai, tempat ke tempat tu actually dia ada keazaman yang kuat untuk face people, and die sentiasa ada semangat yang tak pernah luntur untuk terus jual rempeyek dia tuh. Kan? So, tak salah untuk jadikan semangat dan keazaman makcik tu, sebagai contoh. But, sometimes Farhan terfikir gak, why mak cik tu still nak jual, walaupun tak laku? Hurm, try to search othe alternatif tak boleh ke? Haha. Hurm, nak buat macam mane kan, itu takdir mereka. Hurm, mungkin ada rezeki lain.

People have many ways to survive themselves in this world, but Allah is the only one that can make the ways success or unsuccess :)

3) Study vs love.
Okay, azam saya tahun 2012 ni ialah untuk concentrate ngan study kan? Hurm, okay. Itu bukan yang saya nak cakap sebenarnya. Hurm, the real thing is, korang perasan tak yang zaman sekarang ni ramai sangat yang couple? Susah ke nak inform kat diorang, yang cuple tu haram? Maybe diorang dah dapat kan information ni, tapi diorang ignore je kan? Couple ni haram, even korang tak sentuh pun. Maybe kau tak sentuh kulit, tapi sentuh hati. Zina hati. Memanglah perasaan sayang tu fitrah, tapii salah ke untuk kau simpan je perasaan tu? Kau boleh dikira syahid tau tak, if kau simpan rasa sayang tu? Kalau dah jodoh tak kemana.  Teenagers sekarang ni suka sangat couple. Pernah terlintas tak kenapa? Okay, I've the answer! Senang je, ni semua sebab diorang tak dapat kesedaran. Maybe Allah tak bukakkan pintu hati diorang untuk stop couple. Hidayah mungkin mereka dah dapat, tapi taufik tu yang tak sampai-sampai lagi... Hurm, tetapi apa-apa pun saya nak cakap kat sini, taubatlah saudara-maraku... Sedarlah, dunia dah akhir zaman... Hurm kay?

"Cinta yang perlu dicari bukan cinta manusia, tetapi cinta Allah. Bila kita dah dapat cinta Allah, barulah Allah berikan cinta kepada kita, dengan mempertemukan kita kepada seseorang yang layak menerima kita. " 

 4) Okay, ni cerita pasal saya.
 Actually saya tersepit antara 2 orang lelaki yang... Ntah. Malas nak fikir pasal ni, tapi perasaan tu selalu menjengah datang mengetuk pintu hati ini. Walaupun pintu hati ini cuba ditutup serapat-rapat yang mungkin... Hurm, tetapi apa2 pun, pencarian cita Allah saya takkan pernah terhenti. Kerana, dari situlah saya dapat kekuatan untuk terus berjuang menghadapi kehidupan. Saya sedang mengislahkan diri :) Siapa nak join? Haaa, boleh je... Hurm, marilah sama-sama kita mengislahkan diri. Sayang sayangkan jodoh saya. Saya tak berani untuk mengatakan DIA, sebab saya sendiri tak tau dia tu yang mana satu. Jadi, better saya sebut jodoh saya. Saya sentiasa doakan jodoh saya tu berada dalam keadaan selamat dan tenang.... Agak2 nya, apalah jodoh saya tengah buat kan... Ya Allah, kau lindungilah dia... Kau persiapkan diriku dan dirinya, untuk saling menerima suatu hari nanti, Insya-Allah....

"Wahai jodohku, semoga engkau sentiasa dibawah rahmat Allah, semoga engkau sentiasa dilindunginya... Terimalah diriku seadanya... Sesungguhnya kau dan aku telah ditakdirkan untuk bersama, cuma kita yang tak tahu bila... Insya-Allah, Allah takkan pernah mungkir janjinya... "


So, sekian cerita saya hari ini...
Sama-sama kita mengislahkan diri, ya sahabat-sahabat sekalian...
Semoga kita sentiasa berada dilandasan yang betul, Insya-Allah....

Jazakalah,
Wassalam :) 

No comments:

Post a Comment