....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Sunday, August 5, 2012

Solat Jemaah

Assalmualaikum :)

Kali ini Farhan hanya hendak berkongsi mengenai kisah solat jemaah...

Begini ceritanya...

Seperti biasa, hari Jumaat minggu BBM, Farhan akan solat zuhur di surau.. Jadi sementara menunggu masuknya waktu, Farhan tidurlah seketika di surau... Dan kemudian lebih kurnag 1.40 tu kawan Farhan kejut Farhan and Farhan pun siap-siaplah pergi surau.. Sementara tengah siap2 tu, adalah announcement pergi ke surau untuk solat jemaah.

Okay fine, okay lagi time tu.

And then, bila sampai surau pula, tengok seorang budak lelaki pun tiada untuk solat jemaah, ada tu ada... Tapi ada yang tidur, ada yang bukak laptop tengok movie...
So, Farhan tengok macam takde solat jemaah je... Jadi Farhan ambil keputusan untuk buat solat jemaah sendiri...
Ketika itu kami bertiga, Farhan, Aishah dengan Afifah. Jadi Farhan ajak diorang jemaah, diorang pun orait je... Jadi, imam sukarela, Farhan lah siapa lagi... Okaylah, tidak mengapalah.. Kami solat jemaah...

Tup3...

Jeng!
Jong!
Jinggggg!

Kak Azizah bersama Kak Farina turut masuk saff ketika kami berada di rakaa'at kedua, tahiyyat awal...

Masa itu, dadaku.... Berfengup kencang... Kak Azizah, ketua BADAR perempuan, Kak Farina, orang kuat BADAR, masuk sekali saff kami... Bukan itu sahaja, lepas itu kak 'Aqilah bersama kak Farizan, juga masuk... Masa itu, masha-allah...

Farhan seolah-olah tidak percaya, Farhan imam bagi kaka-kakak senior.
Tidak sangka sangat yang diorang boleh ikut jemaah kami...
Alhamdulillah...

Sebenarnya itulah yang Farhan harapkan selama ini... Farhan teringin sangat nak jadi imam bagi ramai lagi pelajar puteri SERATAS. Insya-allah :) 

Nothing impossible to be possible and nothing is possible to be impossible :)

Insya-allah, kalau rezeki ada... Lagipun Farhan memang suka solat berjemaah, kalau tertinggal imam dan tak sempat nak masbuk, selalunya Farhan akan buat jemaah dengan kawan. But it also depends on time lah juga, kalau subuh tu, memang tidak lah kata nak jemaah kalau dah terlepas imam. Kalau zuhur ke, asar ke... Selalulah... Huhu...

Apa-apa pun Farhan still terkejut dan terharu sebab kak Azizah kak Farina dan kakak2 senior form 5 ikut sekali jemaah kami.

Alhamdulillah... Insyallah, harap suatu hari nanti Farhan dapat jadi imam untuk ramai lagi pelajar puteri SERATAS :)

Sekian,
Hanya itu yang sekadar mahu dikongsi, jumpa di lain entri,
Jazakallah...
Wassalam. 

No comments:

Post a Comment