....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Thursday, March 29, 2012

"I can't act like a normal person right now :("

Assalamualaikum ,

If I'm at SERATAS right now, surely I am sitting in the surau looking people around, or in other way...I am thinking :D Or, maybe I am sleeping :P Haha. It depends on my body's stamina.

Erm, maybe I really miss SERATAS, and the people there. Yeah sure, I miss them... I dislikes holiday without other people holiday with me too :( Just like now :D

Straight to the point,
"I can't act like a normal person right now. " 
That sentence was written by me on a piece of a paper that I paste on the hostel's locker.
Why did I wrote that... ?
Yeah, that time I felt that I was really2 lost. Lost... ? Yeah, lost. That time I felt that I don't have anyone to tell my stories to, to share my sadness to... So I feel lost...

But Alhamdulillah, I got the gudiance from Allah. He guides me to be patient. To be more and more patient. Alhamdulillah, with just reading the Al-Quran my heart cooled down, my soul started to feel the RAHMAT from Allah, by just reading the Al-Quran... I can feel the NIKMAT from Allah...



From that day, I take Al-Quran as the other way of myself releasing my tension. The first way is by hockey, but it just makes me to forget the burdenS for a sometime. But Al-Quran is different, it guides me, it shows me the way, it gives me spirits.... When I says the kalimah, kalimah by kalimah, the spirits come, I feel that myself get it when I really2 HAYATI the kalimah... Maha suci Allah yang menurunkan Al-Quran kepada Muhammad S.A.W. Ajaib bukan? Itulah sebabnya, Allah memang ada berkata, kalau kita ada masalah, kuatkan hati untuk mengambil Al-Quran dan membacanya.... Mungkin diri kita telah lalai dalam melaksanakan perintahnya... Itu sebab Allah turunkan dugaan kepada kita. Right ?



Sometimes, Allah turunkan musibah kepada kita bukan sebab dia x sayang kita... Tetapi sebab dia sayang kita, dan dia mahu kita dekat dengan dialah dia turunkan musibah tu... Kan? Bila dia turunkan musibah, kita barulah dekat dengan dia...

Apa-apapun, jadikan Al-Quran sebagai terapi diri kita, Insya-Allah kita akan berjaya. Allah sayang akan hambanya yang selalu dekat dengan dia, bukan? Prinsip yang saya pegang dalam hidup saya, Allah turunkan sesuatu musibah atau dugaan kepada kita sebab dia tahu, kita kuat untuk hadapinya. Dan, setiap yang Allah turunkan tu, mesti ada hikmah disebaliknya. Mungkin kita tak tahu, dalam masa yang terdekat tu, tapi kelak mesti kita akan tau sebab apa Allah turunkan dugaan yang macam itu.

 *Setuju?

Jadi, apajua yang terjadi dalam hidup, kuatkan semangat, sentiasa dapatkan petunjuk daripada Allah, khusyuk dalam solat, niatkan setiap yang kita lakukan itu semata-mata demi Allah. Insya-Allah, Allah sentiasa bersamamu.

Get it? Jadi, just that yang saya nak share, lagipun entri ni pun dah panjang kan? Haha. Thanks kepada readers yang sudi membaca ya? 

 Sekian,
Semoga entri kali ini dapat memberi inspirsai kepada anda semua,
Jazakallah
Wassalam!


 "Jadikan Al-Quran sebagai terapi diri anda :)"

No comments:

Post a Comment