....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Sunday, March 25, 2012

My real life .

Assalamualaikum semua .
 So , kali ni saya nak cerita pengalaman jadi ANAK TUNGGAL .

So , jadi anak tunggal nih , ada best ada x best .
Yang banyaknya yang x best lah ...

Kalau korang semua nak tahu , saya ni seorang yang mahukan seorang kakak .
Adik ? Ye , saya nak juga adik ... Tapi itu waktu kecil2 dahulu ... Sekarang ?
Upss , sorry to say . Saya x nak dah .

Saya sekarang ni sedang mencari seorang kakak yang betul2 dapat setia .
Maksudnya , dapat berada disamping saya tatkala suka atau duka ...
Saya x pernah jemu mencari ...
Terkadang , saya rasa keputusan saya untuk mengambil seseorang perempuan itu sebagai kakak angkat saya adalah suatu keputusan yang salah .
Saya terasa macam mencuri kakak orang lain , mencuri kebahagiaan mereka adik-beradik ...
Lagi-lagi kalau orang yang saya nak jadikan kakak saya tu dia ada adik perempuan ...
Mesti hubungan mereka akrab kan ?
Jadi , saya rasa sangat2 bersalah ...
Saya memerlukan seorang kakak untuk saya cerita segala yang terpenda di hati .. Tak kesahlah sedih ke , happy ke .. Saya nak share dengan dia ...
Saya tiada tempat untuk meluahkan segala yang terbuku di hati ...
Mama saya ? Hurm , dia sentiasa sibuk .
Ayah saya ? Ayah saya sudah terlalu banyak masalah untuk dia fikirkan ...
Saya tak mahu , menambah bebannya lagi ...

Erm , mungkin ini caranya untuk saya motivasi diri saya ?
Tapi tidak , saya perlukan kekuatan , semangat ...
Diri ini terlalu lemah untuk memberikan suntikan inspirasi tersebut kepada diri sendiri ...
Saya perlukan seorang kakak ...

Saya harap sangat2 , dalam ramai2 yang dah jadi kakak angkat saya nih , mesti ada seorang yang akan mendampinngi saya dikala suka dan duka , dan hubungan kami berkekalan hingga je akhir hayat ...

Yang best jadi anak tunggal ni kata orang ,
Tak perlu nak share2 . Tak perlu nak berebut , tak perlu nak bergaduh ...
Tetapi , itulah yang sebenarnya yang diinginkan oleh saya ....

Sebenarnya hidup sebagai seorang anak tunggal ini tidak lah sehappy rang lain yang mempunyai adik-beradik ... Sering dimanjakan ? Hurm , xdenye , saya mana ada manja . Saya boleh hidup diasrama bukan ? Hurm , saya lebih gembira kalau duduk diasrama , berbanding di rumah . Kerana , di asramalah saya dapat mengenali orang yang pelbagai ragam , pelbagai jenis ... Kan3 ?

Tapi sekarang ini , saya dah tahu sesuatu .
Saya lebih sayangkan orang lain berbanding menyayangi diri saya sendiri .
Mungkin saya terlalu asyik dalam mengecapi kebahagiaan hidup beradik-beradik ,
Sehingga saya lebih caring terhadap orang lain , sampai diri saya pun saya terlupa nak jaga ...
Saya sanggup tunggu diorang online , walaupun mata dah ngantuk ...
Sanggup tunggu diorang , walaupun sebenarnya kita dah lambat ...
Sanggup mendengar masalah mereka walaupun sebenarnya dalam diri ini masalah yang dihadapi lagi besar daripada itu ...
Sanggup senyum , walaupun ianya x ikhlas ... Semata-mata untuk membuatkan mereka gembira ...
Mencuba sedaya upaya untuk membuat lawak kepada mereka walaupun hati ini sebenarnya terluka ...
Sanggup membohongi diri sendiri , semata-mata untuk menjaga hati mereka ...
Adakah ini yang dinamakan pengorbanan ?
Pengorbanan ?
Kepada siapa saya korbankan semua ini ?
Mereka nampak ke semua pengorbanan ini ?
Mereka hargainya atau tidak ?
Manusia ini mudah lupa ,
Saya sudah tidak larat untuk cuba membasuh luka peninggalan mereka terhadap saya .
Mereka hargai saya bila erlu , tinggalkan saya bila sudah mendapat yangt lebih baik ...
Sudah ternyata disini yang saya lebih sayang orang lain drpd sayang diri saya sendiri ...

Kalau mereka sedih , saya cuba untuk menjadi penawar kesedihan mereka itu ...
Tapi kalau saya sedih ?
Kalau saya happy , saya share kat diorang ... Tapi ada diorang layan ?
Kalau diorang happy ? Sikit pun x nak cerita kat saya ...
Cuba kalau mereka ada masalah ? Semua nak share dengan saya .
Tapi kalau saya ada big problem ? Seorang pun x nak tanya kenapa . Even , diorang tak pernah cuba pun untuk memahami saya , mereka lagi menambah masalah saya lagi ...

Saya juga perlukan tempat untuk mengadu ...
Saya x mahu menangis didepan orang lain .
Saya tak mahu mereka menganggap saya lemah ...
Tapi mmg hakikat seorang wanita , lemah . Bukan ?
Saya tahu , semua wanita itu lemah ..
Tapi saya tak kesah kalau mereka mahu share apa2 jua dengan saya ...
Tapi saya juga perlukan tempat untuk meluahkan segala yang terbuku di hati ...

Ada sesiapa yang sudi mendengar perjalanan kehidupan saya yang sedih ini ?
Ada ? Mesti ada yang nak ... kan ?
Tapi , bila saya dah cerita , mesti korang rasa bosan ... And then u leave me alone , again .
Again , my heart hurt ...

Hidup saya penuh dengan kepura-puraan yang ramai tidak tahu ...
Disebalik senyumanku , banyak kesedihan ...
Disebalik tawaku , banyak masalah yang melanda diri ...
Disebalik wajah riangku , mereka tidak tahu betapa malapnya hati ini ...
Hati yang semakin dilukai oleh orang sekeliling ....

Sejak saya melangkah ke SMS Raja Tun Azlan Shah ,
Saya berazam untuk bersabar , untuk berubah daripada seorang yang pemarah daripada penyabar ...
Tetapi , bila saya sabar , ramai orang pijak2 kepala saya ...
Memang lah diorang tak pijak betul2 , tapi korang faham kan , peribahasa tuh ?
Saya pun rasa macam orang bodoh ...
Saya dah x larat untuk bersabar ...
Tapi , saya kuatkan hati untuk terus bersabar , macam ayah saya ...

 Saya pasti , setiap kesabaran , pasti Allah akan balasinya dengan baik ...
Allah kan sayang terhadap hambanya yang banyak bersabar ?

Hurm , saya pun x tau lah di mana tempat yang paling saya dapat luahkan perasaan saya .
Saya sudah banyak bermonolog . Tetapi ...
Monolog .
Siapa yang mahu emberi nasihat kepada saya ?
Saya bukan tidak mahu berjmpa kaunselor , tetapi saya tahu , kaunselor tidak dapat memahami masalah saya , kerana saya sendiri tidak dapat meluahkan perasaan saya kepada kaunselor2 seratas ...
Hurm , saya perlukan kakak ~

Saya mmg ada kakak angkat di SERATAS , tetapi ...
Tahun ni dia ada SPM ... Saya tidak mahu membebankan kepala otak dia ...
Dia pun ada masalah dia sendiri ...
Saya tak mahu menyusahkan orang lai , tetapi ...
Itulah hakikatnya , saya memerlukan seseorang ...
Ini salah satu lagi bukti yang saya sayang orang lain lagi daripada sayang diri saya sendiri .
Membiarkan hati ini terluka , jangan sampai orang lain yang terluka ...
Saya tak tau lah mahu mengadu kepada siapa ...
Tiada negeri yang tidak pernah dituruni hujan ...
Semua orang ada masalah ..
Mungkin saya kena cakap dnegan pokok kot eh ?
Haha .
Mengadu dengan Allah ?
Dah , hari2 saya mengadu dekat dia ...
Saya mengaji tiap2 hari untuk menenangkan hati ...
Dia bantu saya . Macam mana ?
Dia bantu saya untuk terus sabar dan bersabar ...

Itu je lah pun ...
Tapi , adat hidup di dunia , kita , manusia , hidup saling memerlukan bukan ?
Jadi disini , saya juga perlukan mereka . Ataupun anda ... Anda , pembaca budiman yang sedang membaca entri ini walaupun sudah panjang berjela-jela ...
I need them ...
Saya tahu , ramai sayang kat saya ... Tetapi , berapa ramai yang sanggup mendengar cerita sedih saya ?
Berapa ramai yang sanggup mendengar cerita malang dan bosan ini ?
Even , berapa ramai yang dah baca entri saya yang panjang nih ?
Berapa ramai ?

Jadi , apa-apa pun ... Pencarian kakak angkat saya masih terus berjalan ...
Saya tetap menjalankan pengajian terhadap manusia ...
Pengajian hidup yang sangat penting dalam hidup saya ...
Saya takkan pernah berhenti mengkaji mengenai manusia .
Cuma , pada masa ini ...
Saya harapkan seseorang dapat menjadi pendengar setia saya ...
Itu sahaja ...
Saya perlukan semangat , suntikan inspirasi ...
Saya perlukan sokongan dan nasihat mereka ....
Ingat ,
Prinsip hidup saya ....
Saya hargai orang yang menyayangi saya dengan menganggap orang tersebut orang yang istimewa dalam hidup saya ...
Hayati ayat diatas , mungkin korang dapat rasa macam mana saya sayang kat mereka2 yang saya pernah sebutkan namanya di dalam entri2 yang lepas , mahukan di blog lama saya ...
Saya tidak akan sewenang-wenangnya menyebut perkataan SAYANG kalau sayang tidak benar2 sayang mereka ... 

Kesimpulannya , hidup anak tunggal nih 99.9 % x best .
Okeyh ? Korang patut bersyukur kalau korang ada adik-beradik ...
Orait ? Kalau saya , yang tidak mempunyai adik-beradik , boleh hidup di asrama , mengapa tidak korang ?
Korang sepatutnya bersyukur gila kalau Allah berikan korag adikberadik , yang kasih -sayangnya tidak akan pernah putus ibarat air yang dicincang tu hah . Bersyukurlah erk ? 

Jadi selepas ini , saya akan mencuba untuk menjadi dan menyayangi diri saya sendiri ...
Dan , kepada pembaca2 yang budiman yang sanggup baca entri ni sampai habis ...
Terima kasih banyak2 sebab sudah meluangkan masa yang banyak dalam membaca luahan hati kecil saya ini ...

Saya tahu , Allah turunkan dugaan seberat ini kerana dia tahu yang saya kuat untuk hadapinya , tempuhinya ..
Ya Allah , terima kasih ... Kerana , jikalau inilah caramu untuk menyedarkan diriku untuk terus bertaqwa , untuk meningkatkan imanku , untuk menduga kecekalan hati ku ... Terima kasih Ya Allah , Alhamdulillah ...
Mungkin inilah cara engkau memakbulkan doaku untuk menjadi anak yang solehah , pelajar yang cemerlang , rakyat yang berjasa kepada negara , suatu hari nanti ... Insya-Allah ...
Alhamdulillah .
Islam is the way to the happiness ...

Sekian , Jazakallah ...
Wassalam ..

# Mengharapkan sesesorang yang dapat mendengar luahan hatiku ini .. :'( 

No comments:

Post a Comment