....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Friday, June 14, 2019

Puisi 16#

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Tika rasa jatuh. 

Ujian itu ada.
Cuma kadang kita tak perasan.

Kita rasa ia hadir saat kita jatuh, rebah dan tersungkur.
Tapi saat itulah kita berada sangst rendah.

Dia letakkannya kita bawah,
Supaya kita kembali sedar bahawa kita hamba.
Supaya kita kembali tunduk,
Setelah penat mendongak.

Bukankan saat itu paling indah?
Hati kembali tenang setelah terasa lelah.
Hati kembali damai setelah sesak dengan segala kerenah.
Hati kembali terasa setelah lama kering tak berdarah.

Jadi bila kurenung kembali,
Ujian itu sentiasa ada.
Saat kau tinggi,
Diuji banyak mana nikmat Dia yang kau puji.
Saat kau rendah,
Diuji kuat mana kau percaya Dia sentiasa ada.

Yang penting,
Ujian itu menguatkan.
Mana mungkin Dia bebani kita,
Dengsn beban yang tak tertanggung.

Maka tenanglah hati yang berduka,
Jadilah air sungai yang sentiasa mengalir jernih.
Jangan biarkan ia terkumpul,
Kerana kelodak yang ada,
Dapat mengaburi mata yang mencari cahaya si matahari...

No comments:

Post a Comment