....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Friday, June 14, 2019

Puisi 6#

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu


Kita :”)


Pertemuan yang tak disangka,
Membawa ketenangan tak terhingga.
Walau kuat ujian yang datang menduga,
Kau tetap berusaha untuk selalu ada.

Kata-katamu indah bak lantunan peribadimu,

Terpesona setiap yang melihat santun dan pekertimu,
Ketenangan yang terpancar menteteramkan hati,
Menenangkan jiwa yang tak menentu.

Pertemuan kita tak panjang,

Namun yang singkat ini bermakna,
Kita mungkin tak rapat mana,
Tapi semahunya aku engkau tahu,
Betapa kau begitu berharga.

Mungkin kau lihat aku berdaya,

Tapi kuatnya aku bila kau ada bersama.
Pesanmu agar kita dapat bertemu semula,
Bersama-sama belajar "di sana"..

Dedicated to: UK


                Bismillah.


                Jadi hari ini, aku akan ceritakan pula mengenai seorang sahabat aku yang tersangatlah memberi aku inspirasi. Sahabat ini aku beri nama samarannya sebagai UK.

                Aku kenal UK masa semester 2 di matrikulasi. Aku dah lama kenal, Cuma tak bertegur UK sehinggalah dia menjadi pengurus bagi satu pertandingan yang aku sertai. Dari di situlah aku mula menegurnya. Alhamdulillah, tidak kusangka pertemuan hari itu masih berkekalan sehingga hari ini, sampaikan keluarganya juga telah mengenali aku.

               Seperkara yang aku suka, jenis aku kalau bersahabat, biar aku kenal dia dan juga keluarganya, latar belakangnya. Jadi, senang untuk aku memahami seseorang itu jika aku dapat mengenali latar belakangnya.

                Jadi puisi ditulis, sekali lagi untuk hargai kehadiran UK yang sebenarnya telah memberi aku suatu pengajaran yang penting, dimana aku gunakan sehingga hari ini.

                Harapan aku agar UK terus ada dengan aku dalam sedarkan aku lebih banyak perkara. Bak kata orang, kalau nak kenal kita macam mana, lihatlah rakan-rakan kita, kerana mereka itulah yang menjadi cerminan kita. Aku syukur, sebab bertemu UK yang latar belakangnya lain daripada aku, tetapi masih mahu untuk berkawan dan bersahabat bersama. Alhamdulillah.

                Semoga ukhuwwah ini hingga ke syurga, amen amen.

                Jkkk, wassalam.


No comments:

Post a Comment