....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Friday, June 14, 2019

Puisi 4#

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Sedar.
 Bila jatuh,
bangkit.
Jangan biar sampai terlena,
Takut diri terleka.

Dunia hanya sementara,
Akhirat bukannya dusta.
Gagal bukan satu penamat,
Hanya sekadar sebuah persinggahan.

                Kehidupan ini ujian, dimana pasti ada jatuh dan bangunnya. Jadi puisi ini ditulis menegaskan kepada diri aku sendiri untuk bangun semula. Ketika puisi ini ditulis, aku sedang berusaha untuk ‘survive’ kehidupan di matrikulasi. Ketika itu aku merasakn bahawa aku perlu untuk menghadapi ujian yang sangat sukar. Jadi penegasan untuk diri supaya teruskan perjalanan ini, dan jangan berhenti. Sebaliknya berehat seketika dan janganlah terlalu mengambil masa yang lama sehingga terleka.

                Seterusnya puisi ini menceritakan keadaan dimana akhirat dan dunia perlu diseimbangkan, kerana diakhirnya yang kita tuju adalah hari pembalaan dan syurga, bukanlah kemewahan dunia. Sebagai penutup, aku pujuk lagi hati aku bahawa kegagalan aku hari itu sebenarnya pengalaman dan pengajaran yang sepatutnya aku telan, supaya aku belajar.

                Sedar tak sedar, zaman matrikulasi telah pun berakhir. Aku tak pernah lagi cerita kehidupan matrikulasi aku di ini. Namun hanya satu sahaja yang ingin aku katakana, kehidupan matrikulasi merupakan kehidupan yang terbaik! Pengalaman satu tahun yang tak dapat aku lupakan, kerana terlalu banyak perkara yang terjadi dalam masa yang singkat. InshaAllah, kalau ada rezeki aku akan ceritakan lagi mengenai pengalaman matrikulasi di entri akan datang.



No comments:

Post a Comment