....بسم الله الرحمن الرحيم

"Seandainya aku mati, aku relakan penulisan aku ini menjadi sebuah kenangan aku di dunia ini bersama orang yang aku sayang, bersama pengalaman yang aku lalui, bersama pendapat yang aku kemukakan. Ku abadikan segalanya disini. Inilah perjalanan hidupku. Doakanlah aku tenang disana. Ampunkan segala khilafku semasa aku di dunia yang bersifat sementara ini. Pesanku, teruslah bangun untuk ummah ini...."

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Friday, June 14, 2019

Puisi 10#

Disclaimer: Sebarang 'Copy and Paste' perlu diberitahu terlebih dahulu

Manusia.

Kitarannya sama seperti mentari,
Menerangi disiang hari,
Kembali bila malam menghampiri,

Begitu juga dengan manusia,
Datang tanpa diduga,
Pergi tanpa disedari.

Sebab itu,
Jangan kita pegang dia,
Kerana kehadiran seseorang itu,
Bukan untuk dimiliki,
Tetapi untuk kita pelajari,
Bila kita memiliki,
Kita marah tuhan kerana biar dia pergi,
Sedangkan kitarannya sama seperti mentari.

Manfaatkan cahaya yang dia beri,
Terpulang untuk kita buat apa pada dia,
Manfaat sinarannya boleh kita cari,
Cuma terpulang pada kita,
Nak sebarkan lagi,
Atau hanya simpan sendiri.

Yang pasti,
Jangan ikat seseorang itu pada diri,
Lagikan hati.

Kerana setiap yang hadir akan pergi,
Yang tersisa adalah apa yang kita peroleh,
Sepanjang keberadaannya disisi.


No comments:

Post a Comment